Meer en meer

18 september 2018 - Clearwater, Canada

430 kilometer zou vandaag wel eens een lange reisdag kunnen maken. De route voert niet over rechte brede snelweg waar we 120 km/h mogen rijden, maar over de Coastal Mountains Range en daarna door de bossen richting Clearwater.

We staan op tijd op, pakken de spullen alvast in de auto, checken uit bij het hotel en wandelen daarna richting ontbijtrestaurant dat pas om 08:00 uur open gaat. Kwart voor 9 rijden we weg uit Whistler. Wel eerst nog tanken, want het zou wel eens een tijdje kunnen duren eer we weer een tankstation passeren.

Het was vannacht een koude nacht, toen we de gordijnen opentrokken, dampte de wereld. De grond was blijkbaar warmer dan de lucht, het zwembad en de jacuzzi dampten, maar ook het grasveld van de golfbaan. We hebben ook direct een koude neus als we buiten staan. Maar! De lucht is niet grijs, nog een beetje ochtendnevel, maar het blauw piept er al tussen door. En hoe verder we Whistler achter ons laten hoe blauwer de lucht en hoe stralender het zonnetje zich laat zien. Het is nog frisjes, graad of 13 à 14, maar dat mag de pret niet drukken. We krijgen in de bergen de meeste fantastische uitzichten gepresenteerd met besneeuwde bergtoppen, gletsjers en tientallen meren. Echt tientallen! Ik had niet in mijn herinnering dat er in dit gebied zoveel meren zijn, niet normaal. En ook geen lullige plassen water, maar echte meren van formaat.  Behalve een paar squirls zien we nog steeds geen groot wild. Aan de rand van een van de meren zie ik een bald eagle die een vis uit elkaar trekt. Smakelijk vogelvriend!

Aan het einde van de highway 99 waar we moeten besluiten of via Kamloops onderom of via een hele rustige route bovenom naar Clearwater te rijden. Onze keuze hangt af van een lunchplek. Het is lunchtijd als we bij de kruising komen en daar blijkt een fantastische gelegenheid te zijn: Historic Hat Creek Ranch. Het lijkt een oude ranch die nu als soort van openluchtmuseum gebruikt wordt, waar kleine cabins worden verhuurd en een stagecoach (huifkar) en waar een restaurant bij zit met terras vol in de zon! Onze lunchplek! Ze serveren prima lunchgerechten, we zitten heerlijk in het zonnetje, wat wil een mens nog meer. En dit maakt ook de keuze voor onze vervolgroute gemakkelijker, bovenom! Via de Kamloops route passeren we meerdere grotere plaatsen, zoals Kamloops, maar die blinken ook niet echt uit in bezienswaardigheid en  van internet weten we dat de natuur op de “bovenom” route mooier is. Het eerste deel, vanaf de ranch tot aan de kruising bij Lone Bute (ongeveer 80 kilometer) is zo’n landschap uit een oude cowboyfilm, we verwachten zo Winnetou en Old Shatterhand uit de struiken springen. Het lijkt dor en droog land, de kleuren zijn ook wat zachter groen en geel dan in de bossen. Na Lone Bute wordt het weer meer bos en de herfstkleuren ook weer donkerder. Maar in alle verschillende landschappen vandaag fantastische uitzichten. Bij allemaal zien we in de verte besneeuwde bergtoppen, wat een waanzinnig beeld is dat toch. Op het laatste stuk weg richting Clearwater staat een auto langs de kant met de alarmlichten aan en de chauffeur hangt uit het raam met zijn camera. Alarmfase 1! We zitten wild te draaien en turen en ik roep hard “daar!”. Tussen de struiken langs de waterkant zien we een groot donker lijf met een grote kop er boven. Een eland! We stoppen ietsje verder in een pullout, we kunnen slecht midden op de snelweg stoppen en turen vanaf daar naar de plek. Ik zie wat zwarte schimmen door de struiken bewegen, Rob gluurt met zijn camera, maar we kunnen het niet goed zien. De pret wordt verbroken door mensen uit een andere auto die ook stoppen en aangeven dat het koeien zijn. Ze zijn inmiddels iets dichterbij en kan Rob het ook goed zien met de camera. Koeien. Maar wel Canadese koeien en de spanning was even leuk. Helaas, nog steeds geen groot wild.

Het Dutch Lake Motel ligt direct langs de snelweg, we hebben een kamer met lake view over het Dutch Lake. Ondanks die snelweg is het rustig hier. We wandelen even naar het meer, de zon schijnt er prachtig over. Dit is wel even een lekker rustige plek tussen het lawaaierige Whistler en de drukke plekken in de Rockies die we nog gaan krijgen.

Aan de overkant van Dutch Lake ligt Dutch Lake Resort en daar hoort restaurant The Painted Turtle bij. Dat klinkt te leuk om niet langs te gaan en ze blijken overheerlijke spareribs te serveren. Goede keuze! En bovendien prachtig uitzicht over het meer.

1. Monique:
    19 september 2018
    Wouw. Wat mooi is het daar!