We gaan op reis en we nemen mee.....

13 april 2019 - La Orotava, Spanje

Zaterdag 13 april,

Onze eerste Canarische Eiland reis, ons argument “dat doen we wel als we oud en grijs zijn” hebben we toch genegeerd bij de behoefte aan voorjaarszon. Een tripje naar een Canarisch eiland betekent voor ons ook kennismaken met het fenomeen vakantievlucht met alles er om heen. We hebben gekozen om vanaf Rotterdam te vliegen vanwege gunstigere vliegtijden en ticketprijzen. Nu moeten we ook serieus rekening houden met het gewicht van onze bagage, onze bagage mag per stuk niet zwaarder dan 15 kilo zijn. Voor Rob geen enkel probleem, die haalt niet eens 10 kilo, voor mij wordt het iets spannender. Volgens de reisweegschaal thuis weegt mijn tas 14,6 kilo, volgens de Transavia weegschaal op het vliegveld 15,1, maar daar doet de grondstewardess niet moeilijk over.

Zoals altijd nemen we geen jas mee, maar een hoodievest, dat is best nog wel fris rond een uur of 11 in de Rotterdamse buitenlucht op deze zaterdagochtend. We hebben een parkeerplaats gereserveerd en dat is slechts een paar minuutjes lopen naar de ingang van de vertrekhal. Bagage inleveren, door de douane en we staan in de vertrekhal. Niet zoals op Schiphol meerdere vertrekhallen en een hoeveelheid winkels waar je in kan verdwalen. Nee, gewoon 1 hal met de deuren van alle gates, 1 winkel en 1 horecagelegenheid. We nemen een bakje koffie en een broodje en nestelen ons aan een tafeltje. We hebben nog 1,5 uur voordat we kunnen boarden, dus kalm aan. Grappig dat je hier nog gewoon door een deur naar buiten loopt en via zo’n aanschuiftrap het vliegtuig binnen mag stappen. De stoelen zitten ietwat krap, zowel in de lengte als in de breedte. Gelukkig is het maar voor 4 vuurtjes en zit rechts van me niemand. We zijn nauwelijks opgestegen of ik ben al in slaap gevallen en slaap ruim een uur. Naast me dommelt Rob ook, maar die zal niet echt slapen, zo opgevouwen als hij zit. Bovendien heeft hij het te druk met naar buiten kijken. We zien echt prachtige beelden van de Picos de Europa in noord-Spanje. Aangezien je op deze vlucht alle eten en drinken moet betalen, hebben we zelf broodjes meegenomen en een fles water. De tijd verstrijkt redelijk snel en we vliegen sneller dan het geplande schema, kwart voor 5 lokale tijd landen we en wandelen de aankomsthal van Tenerife International Airport in. Het is er behoorlijk druk, een flink aantal bagagebanden rollen alle vakantiekoffers rond en wij hebben de onze vrij snel bemachtigd.

Volgende stap is de huurauto. In de centrale hal zitten kantoortjes van alle grote verhuurfirma’s, de dame van Goldcar stuurt ons direct door naar de auto uitgifte in de parkeergarage aan de overkant van de straat. Oh heerlijk, aangenaam zonnetje en temperatuur hier. Ik heb het al meteen warm, want ik heb nog een shirt met lange mouwen aan. Snel de boel regelen met die auto en in de airco! Contract regelen van de auto verloopt vlotjes, we krijgen een Hiyundai I20. Prima auto, we gaan. Vanaf het vliegveld is het nog een uur rijden naar La Orotava, via de oostkust helemaal omhoog tot aan Santa Cruz, dan afbuigen richting westkust en weer een stuk naar het zuiden. We vinden het huisje gemakkelijk en rond half 7 bellen we bij onze Duitse huiseigenaresse Susanna aan. Een vrolijke dame, die ons trots haar landgoedje laat zien waar haar eigen woonhuis en twee vakantiewoningen op staan met rondom allemaal avocadobomen. Helaas voor Rob zijn de avocados al geplukt. Naast de avocadoplantage ligt een bananenplantage. We zijn op een subtropisch eiland! Uitzicht op de oceaan, de andere kant opkijkend uitzicht op de Teinde. Van puur geluk lopen de rillingen over mijn rug. Ik word hier een heel blij mens van. We gaan een fijne week tegemoet. We eten onze laatste broodjes en wat fruit, waarna we de bagage uitpakken en richting bedje gaan. Ik blijk mijn hoofievest in het kantoor van de autoverhuur te zijn vergeten. Niet slim, nu heb ik helemaal niks warms. Morgen maar een vest winkelen in Puerta de la Cruz. Het is mooi geweest voor vandaag. Morgen op tijd op, Max kijken.

1. Guy:
    16 april 2019
    Leuk begin van een boeiende reis. Geniet ervan en voor tips lees deze blog over Tenerife, met onder meer de belangrijke events: https://www.tenerifevakantie.com/events/