De laatste autoreisdag

27 september 2018 - Calgary, Canada

De laatste autoreisdag vandaag, we rijden naar Calgary. Zoals voorspeld is het best fris en het regent dat het giet. Tja, dat zal, we doen ons ding gewoon. Rustig alle spullen weer inpakken, te voet naar het ontbijtrestaurant Trappers een straat verder dan het hotel, daarna weer terug, auto inladen, uitchecken en on the road again.

We maken een klein uitstapje van de route van Waterton naar Calgary, naar Head-smashed-in Buffalo Jump. Dit is een beetje merkwaardige maar hele belangrijke plek van de Blackfoot indianen die hier eeuwenlang geleefd hebben. Oostelijk van de Rocky Mountains bevinden zich in Canada The Plains, de grote vrij kale uitgestrekte vlaktes en daar leefden de Blackfoot indianen. Zij joegen op bisons en daar speelde deze plek een rol in. Head-smashed-in Buffalo Jump is een clif waar de Blackfoot indianen de bisons letterlijk overheen joegen om meters lager te pletter te vallen. Met deze wijze van jagen vingen ze meerdere beesten tegelijk en hadden ze in een keer voldoende voedsel, huiden, vet en botten om een heel seizoen op vooruit te kunnen. Zo’n jacht deden ze dan ook niet elke dag, maar 1 hooguit 2 keer per seizoen en ze gebruikten echt alles van een bison. Vlees om te eten, merg van de botten om te eten, botten om gereedschap te maken, huiden voor kleding en hutten. In het prachtige museum wordt het hele verhaal rondom de Blackfoots en hun jachtmethoden verteld en het is indrukwekkend. Ondanks de stortregen heeft de plek buiten iets bijzonders. Het is ook niet zomaar een clif en de jacht had ook niet op iedere voorkomende clif plaats kunnen vinden, nee, de clif wordt door de “spirits” bepaald en daardoor werd het deze clif. Onder aan de clif zijn restanten van bisonskeletten gevonden die aantonen dat deze plek van 6.000 jaar geleden tot 150 jaar geleden is gebruikt als jachtveld.

Na deze culturele uitwijk, rijden we naar Fort McLeod om te lunchen. We hebben dat jaren geleden al eens gedaan en dat heeft een indruk achtergelaten om ons nu te doen terugkeren, maar bij het door rijden van het dorp snappen we zelf niet waarom. Het dorp is uitgestorven en we zien geen leuke lunchgelegenheid. Nou, dan rijden we maar weer verder richting Calgary. We komen vast iets tegen onderweg. Inderdaad, in Claresholm zo’n typisch Amerikaanse diner. We eten een burger en rijden weer door. Calgary is vanaf hier nog ongeveer 120 kilometer, hooguit 1,5 uur rijden. Met behulp van het Google Maps screenprintje vinden we het hotel gemakkelijk. Nou is Calgary ook hartstikke overzichtelijk ingedeeld met straatnamen: avenues gaan van oost naar west, streets van noord naar zuid en in het midden ligt Main Street en vanaf daar tellen we alle richtingen vanaf 1 oplopend de stad uit met de windrichting achter de straatnaam. Dus bijvoorbeeld 4th Avenue South is de 4e avenue vanaf Main Street in zuidelijke richting. Kan niet fout gaan!

We hebben een heerlijke grote hotelkamer, dat is gemakkelijk met de spullen weer “vliegtuigproof” in te pakken. Morgen is het “reis naar huis” dag. Bleh, we willen niet naar huis. Het is hier zo leuk! Omdat ik morgen jarig ben, mag ik beslissen waar we eten, dus Rob kiest voor de Thai. Prima keuze! Wel een stukkie lopen, maar door het centrum gaat dat prima.

Vluchten nog inchecken, boardingpassen uitprinten. Boehoe, we willen niet naar huis!