Avontuur Alpenlanden kan beginnen!

5 september 2020 - Lindau (Bodensee), Duitsland

Uiteraard slaap ik nauwelijks de laatste nacht voor vertrek, de wekker die op 6:00 uur staat heb ik niet nodig. Ik sta al onder de douche en spring erna in de kleren die klaar liggen voor de autoreis. Terwijl ik de broodjes smeer en de lunchtas inpak, kijk ik op de IPad naar De Avondetappa van gisteravond. Boven hoor ik Rob rommelen, dus die is ook op en in actie. Deze routine hebben we inmiddels zo vaak gedaan dat we het allebei zowat slapend kunnen uitvoeren. De auto inpakken behoort ook tot die routine, de boodschappentassen achter de voorste stoelen, dan bank plat leggen. Onze grote tassen boven de wielen aan de zijkanten, Rob’s racefiets er boven op en de overblijvende spullen tussen de fiets leggen zodat die weinig “wiebel en schuif” ruimte heeft. Deken en jassen er over en we zijn klaar voor vertrek!

07:00 rijden we de straat uit, het nieuwe avontuur kan beginnen. Wat we niet hebben gedaan in de laatste voorbereidingen is wegwerkzaamheden en mogelijke vertragingen checken. De eerste krijgen we al bij Ede, de A12 is afgesloten en we worden omgeleid via de A30, de A1, de A50 terug naar de A12 achter Arnhem. De toeristische route over de Veluwe was op deze natte zaterdagochtend in ieder geval wel sfeervol. Een half uur later dan normaal rijden we de grens over, Duitsland in. Normaal zijn we dol op de Duitse Raststettes langs de snelweg, nu zijn we een beetje huiverig, omdat het er altijd supersuperdruk is. Ik moet natuurlijk om de haverklap plassen en de toiletten van de kale parkeerplaatsen of de struiken, vind ik toch niet zo’n heel aantrekkelijke gedachte. Ik kies toch voor de luxe en schone toiletten bij de tankstations. Het is wel druk, iedereen draagt keurig een mondkapje en houdt gepast afstand van elkaar. We blijven niet langer dan nodig binnen hangen en eten onze broodjes bij onze eigen auto. Gelukkig is het inmiddels droog en zonnig, en al rond 10 uur boven de 20 graden. Op zich is de drukte niet dermate dat het beangstigd werkt, er zijn veel mensen, maar iedereen is rustig. We zien geen enkele touringcar, dat valt wel op. We zijn wel verrast door de hoeveelheid Nederlandse, Franse en ook Britse toeristen die we tegenkomen. Aan de caravans, campers en volgeladen auto’s kunnen we toeristen wel van zakelijk verkeer onderscheiden. Het is dus niet zo dat wij de enige landgenoten zijn die er toch voor kiezen naar het buitenland te gaan.

We hebben onze navigatie blijkbaar ingesteld op automatisch andere route kizen bij vertraging, de route die ik op de kaart volg, komt niet bepaald overeen met de route die de “TomTom mevrouw” ons voorlegt. Erg efficient komt het niet over en we weten natuurlijk nu niet of en hoeveel vertraging we zouden hebben gehad als we onze eigen route hadden gevolgd. Maakt ook niet uit, we zijn voor 17:00 bij Gästerei Reischmann in Oberreitnau, in de auto heb ik de NOS liveblog gevolgd over de Pyreneen etappe van vandaag, de laatste 15 kilometer kunnen we op ons eigen balkon kijken op de IPad. Lang leve de technologie!

Eten voor vanavond heb ik gisteren al klaar gemaakt, dat hoeven we maar op te warmen en daarna lekker relaxen. Rob gaat nog een rondje wandelen, ik kijk naar de In het Wiel filmpjes en luister de podcasts over de etappe van vandaag. Tom Dumoulin heeft zichzelf en zijn team vandaag flink te kort gedaan, vrees ik. Jammer, maar helaas. Het was een mooie dag vandaag.

1. Ardi Schoenaker:
    6 september 2020