Twee dagen voor de prijs van 1

24 september 2016 - Vinkeveen, Nederland

Vrijdag 23 en zaterdag 24 september van Galveston via Houston, Texas naar Amsterdam, NL

De allerlaatste ochtend van onze reis, spullen "vliegtuigproof" inpakken en onszelf (vooral mij;-)) reisstress-bestendigheid prepareren. Tot onze grote verbazing regent het gewoon in Galveston! En de temperatuur is ook lagér dan andere ochtenden! Dat we dat nog mee mogen maken! We nemen ruim de tijd voor ontbijt in het hotel, een laatste korte strandwandeling, nog een uurtje lummelen. We hoeven pas rond 13:30 bij de "car rental return" bij het vliegveld te zijn en het is iets van 1,5 rijden vanaf Galveston. We hebben bedacht onze reis symbolisch op dezelfde plek te eindigen als hij bijna 3 weken geleden begon: Kenah Boardwalk in Seabrook.

Waar we geen rekening mee hebben gehouden bij het bedenken van dat plan is dat het echt plenst als we in Seabrook aankomen. En wij hebben allebi een korte broek aan en ik loop op mijn slippers. Ja hallo, je bent toerist of niet! In Seabrook parkeren we eerst even langs de waterkant en kijken vanuit de auto uit over de zee, zien een pelikaan, reiger en nog wat watervogels op paaltjes aan de waterkant zitten, allemaal spiedend naar eten onder het wateroppervlak. Dat zal niet meevallen met die regen.
Een straatje verder is een coffeeshop waar we even kunnen schuilen en bovendien: lekkere koffie kunnen drinken! We worden hartelijk ontvangen en gepamperd door de eigenaar, we moeten ook de aardbeienshake even proeven. Graag! Mjam, lekker! Maar die Cafe Latte?! De 1e in 3 weken! Die smaakt echt hemels!

We lunchen bij Bubba Gump, ik neem een fruitsalade. Vliegen is nog steeds niet mijn favoriete bezigheid en mijn maag en evenwicht willen wel eens onstabiel reageren in de lucht, dus zware kost nuttigen voordat ik ga vliegen, is meestal geen goed idee. Maar een lekkere fruitsalade met aardbeien, peer en frambozen smaakt overheerlijk. Als het weer toch zo blijft en niet opklaart, kunnen we ons ook al hier vliegtuigklaar omkleden. Maar ja, we hadden hem zelf kunnen inkoppen: als we met lange broek aan in de auto zitten richting vliegveld, stopt het met regenen en stijgt de temperatuur ook weer meteen.

Zoals ik had gepland, zijn we om 13:30 bij de "car rental return" en hebben binnen een minuut onze auto ingeleverd. Dat gaat hier in een vloek en zucht, barcode vand e auto scannen, nota uitprinten en huppakee klaar. De shuttlebus brengt ons in een paar minuten naar het vluegtuig en dan kan de volgende fase van mijn reisstress factoren beginnen: inchecken, bagage inleveren, door de douane. Maar net als op de heenweg, is ook dit proces binnen no time voorbij, gewoon laten gebeuren, niet ingewikkeld over denken, als de douane wil dat ik mijn schoenen uitdoe, gewoon doen. Dat betekent dat we even na half 3 in het Tax Free winkelgedeelte zijn en kunnen gaan wachten op boarding. Op dit soort momenten zijn wij ons bewust wat een mooi en sterk gefaciliteerd vliegveld ons eigen Schiphol is. We hebben nog nergens een prettiger vliegveld gevonden dat dat van Amsterdam.

Als we bij de gate aankomen, schrikken we in eerste instantie van de lange rij me sen die al klaar staat, maar ja, een Boeing 777 passen best veel mensen in, dus dat levert best een lange rij op. Maar om nou een uur in die rij te gaan staan, we gaan lekker op een bankje zitten, ik moet uiteraard van de reiszenuwen 4x plassen in dat uur. Boarden zou om 16:00 uur starten. 16:05, 16:10, 16:15....... Na half 5 begint het eindelijk, 16:50 uur vertrekken gaat niet lukken! Op zo'n moment blijkt de routine van een vliegvaartmaatschappij, in no time is de hele hut ingecheckt, zit iedereen op zijn plek, hebben de stewards en stewardessen het hele boeltje onder controle en huppekee, vertrekken om iets van 16:20.

Het eerste uur van de vlucht hebben we vrij veel turbulentie en daar houd ik niet zo van. Ik probeer te slapen, maar al snel komt de bemanning met de earme maaltijd langs en die heb ik toch wel even nodig: thaise kip. Smaakt goed. Het toetje, een lekker ijsje, laat ik langs me heen gaan, leg mijn oogmasker met "Zzzzzzz...." Over mijn gezicht ten teken van "laat me met rust" en dat gebeurt ook. Ik kan lekker 3 uurtjes slapen en om 05:45 NL tijd word ik een soort van wakker als de jongeman van een jaar of 4 achter me ook wakker wordt en mijn stoel als schopplank gaat gebruiken en de bemanning het licht aan doet om ontbijt rond te brengen.

Op zich verloopt de vlucht prima, af en toe schudt het wat, maar we landen gezond en wel om 08:45, moeten vervolgens half Noord-Holland doortaxieën naar de gate waar we om 09:10 uit kunnen stappen. Paspoort scannen, bagage halen en richting kantoor van Schiphol Taxi. Die houdt zich ook keurig aan de afspraak, we zijn om 10:30 uur weer thuis, in ons eigen Vinkeveense thuis. Mijn lieve buurvrouw heeft een facebookberichtje op waarde geschat en ontzettend lief een zak broodjes met nutella voor ons klaargezet. Eerst belangrijke zaken: binnen 5 minuten sta ik onder de douche en een half uur later allebei de grote reistassen uitgepakt en de eerste was draaien. Intentie is dat morgenmiddag alle vakantiespullen zijn opgeruimd, maandag begint het normale leven weer en kijken we vol liefde terug op een prachtige reis.

USA heeft ons weer positief verrast, nieuwe steden, dorpen en plekken laten ontdekken, een ander amerika laten zien dat we van het westen van het land gewend zijn. De periode waar het land nu in zit, de campagne tussen Clinton en Trump voor de aanstaande presidentsverkiezingen, heeft het land volledig in zijn greep. Daarnaast steekt steeds vaker onrust vanuit de zwarte bevolking van het land de kop op, omdat er steeds vaker incidenten in het nieuws verschijnen over politiegeweld waarbij met name zwarte slachtoffers vallen. Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren over een paar weken, houd mijn hart een beetje vast, maar vertrouw toch op het gezonde verstand. USA, to love or to hate!