De voorpret

28 augustus 2018 - Vinkeveen, Nederland

Nog 1,5 week en dan gaan we eindelijk vliegen! Naar ons geliefde Canada. Onze reis is helemaal gepland en geboekt, dat hebben we maanden geleden al gedaan. Tot onze eigen verbazing bleken toen al veel van onze favoriete accommodaties volgeboekt. Sommige mensen snappen niet waarom we al voor de zoveelste keer naar hetzelfde gebied in Canada gaan. Het enige dat ik kan antwoorden is “we weten hoe fantastisch mooi en geweldig het daar is! Ik kan er zo nog 10x heen gaan”.

Wij vinden het allebei leuk om maandenlang voorpret te hebben voor onze vakantie, reisgidsen uitpluizen, leuke accommodaties zoeken, restaurantjes opzoeken, plaatjes kijken op internet, onze eigen oude foto’s terugkijken, playlists met muziek maken, leesboeken uitzoeken. Ach, voorpret is zo leuk!

In deze fase, een paar weken voor daadwerkelijk vertrek, begint voor mij ook het bij elkaar zoeken van spullen, beginnend met de “inpaklijst” waar steeds meer bij gekriebeld wordt met verschillende kleuren pennen en daarna op de logeerkamer een stapel die steeds groter wordt met regenjassen, wandelstokken, toilettas met inhoud, verloopstekkers, tijdschriften en nu ook steeds meer kleren. Mensen om ons heen die naar “strandvakanties” gaan, gooien een paar zwempakken, korte broeken en shirts in de koffer en klaar! Tja, wat neem je mee naar British Columbia? We hebben daar al in een hittegolf gezeten waar inderdaad een paar t-shirts en korte broeken genoeg waren geweest, maar we hebben ook al in een sneeuwstorm gezeten, waar we 3 à 4 lagen kleding over elkaar aan hadden en het nog koud hadden. Dus tja, wat nemen we mee? Laagjes! En voor op de verschillende boottochtjes muts en sjaal niet vergeten, want daar kan het koud en winderig zijn. En tijdens het verzamelen van kleren en het uiteindelijk inpakken, komt het moment dat manlief roept “neem je ook iets met een kraagje mee!”. Die zin is inmiddels een soort gimmick tussen ons geworden sinds de USA vakantie dat we verzeild raakten in een ietwat sjieker restaurant en we zelf moesten lachen om onze t-shirt/spijkerbroek/sneaker stijl. Sindsdien nemen we ieder een poloshirt mét kraagje mee. Lekker belangrijk!

Ik kan me een hele middag amuseren met toiletspullen bij elkaar verzamelen, "neem ik die doucheschuim mee of die andere?" of leesboeken uitkiezen die mee moeten. Nee, ik heb geen e-reader en wil geen e-reader. Ik wil boeken! Met een mooie boekenlegger! Dus selecteer ik 3 boeken die nog in de boekenkast staan en nog gelezen moeten worden. Maar ja, in de tussentijd verschijnen altijd nog wel interessante boeken, die ik dan toch ook weer koop en dan wordt de eerder gekozen stapel weer door elkaar gehaald. Dat kan nog tot de laatste dag voor vertrek.

Hetzelfde gebeurt met de muziek playlist op mijn telefoon. Manlief maakt de playlist voor in de auto tijdens de autoritten, criterium is "road music". Op het moment dat ik begin met mijn playlist, heb ik zin in “lounge” muziek, de week erna in gitaren, dan weer in Fleetwood Mac, ik heb het er maar druk mee met zo'n ingewikkelde kwestie.

Vanwege al onze voorpret, snap ik niet dat mensen een last-minute vakantie kunnen en willen boeken. Bijna geen voorpret! Nog 1,5 week.

1. Joyce:
    28 augustus 2018
    Wat schrijf je leuk! En geniet inderdaad vooral van de voorpret. Ik ga je volgen ;-)
  2. Cox:
    28 augustus 2018
    leuk om weer te lezen Sandra.
    Hoop dat er nog vele verhalen komen!
    alvast een fijne vakantie.En een goede reis.
  3. Pascalle voogt:
    28 augustus 2018
    Sandra ik ga jullie ook volgen geniet van de voorpret en niet te vergeten de vakantie