Waanzinnige uitzichten

23 september 2018 - Banff National Park, Canada

Het weerbericht lijkt te kloppen als we de gordijnen opentrekken. Opklaringen met een voorzichtig zonnetje, het is in ieder geval droog. We ontbijten rustig in het dorp en rijden dan de 1a, Bow Valley Parkway op. Deze loopt parallel aan snelweg 1, maar is de toeristische route met veel viewpoints en “educational signs”, borden met uitleg over natuur, dieren en historie van plekken.

In de ochtend zijn sommige utzichten nog niet helemaal waaw, omdat de toppen van de bergen nog in de bewolking zitten. In no time zijn we aan het einde van de route, bij Lake Louise en daar wacht ons de verrassing van de dag. Eerst zien we dat de weg richting Morraine Lake is afgesloten vanwege “parking full” (teveel auto’s en teveel mensen dus al ter plaatse), vervolgens worden we bij Lake Louise door de verkeersregelaars ook linea recta weer van het terrein afgeleid, ook vanwege “parking full”. We stranden in het dorpje Lake Louise en daar is het megamegadruk. We zijn stomverbaasd over deze drukte, dat hebben we tijdens onze eerdere bezoeken hier niet meegemaakt en het zijn veelal Aziatische toeristen die de drukte veroorzaken. Ok, dan gaan we Lake Louise dit keer missen.

Dan rijden we nog een stukje verder noordelijk naar Takkakkaw Falls. De route alleen al is mooi, maar het utizicht op de Takkakaw Falls en het uitzicht in andere richtingen vanaf de voet van de waterval is waanzinnig. En juist dit deel van de dag schijnt de zon stralend en is de temperatuur een graadje of 10, prima te doen zonder jas. Rob klimt nog een eind omhoog, ik vind het wel prima om op een rots aan de waterkant met mijn kop in het zonnetje te zitten en een beetje om me heen te kijken. Het is echt waanzinnig mooi en rustig hier.

We rijden dezelfde route weer terug naar Lake Louise Village, drinken een bakkie koffie en nemen ook dezelfde route via de 1A terug naar Banff. Het is nog steeds lekker zonnig, we hebben wel een paar spatten regen en ook hagel gehad, maar toch overwegend droog en zonnig. Behalve een paar squirls (grondeekhoorns) en vogels hebben we geen beesten gezien vandaag. Dat kan toch niet! Dan rijden we in Banff nog eens richting Two Jack Lake waar we gisteren de bull elks hebben gezien, maar helaas geen beesten vandaag. Wel Two Jack Lake en Johnson Lake in stralend zonnetje vandaag!

Rob had gisteren al bedacht dat hij Thais en Mexicaans wilde eten in Banff. De Thai hebben we gisteren bezocht, dus vandaag eten we Mexicaans bij restaurant El Toro. Morgen hebben we een lange reisdag van zo’n 480 kilometer voor de kiezen. Eindstation is morgen Kalispell in Montana in the US of A. Wekker staat op 06:30.