Zondag op Tenerife

14 april 2019 - Puerto de la Cruz, Spanje

07:10 de Formule 1 race van Max begint, we zitten er klaar voor. Dit betekent sowieso dat onze zondagochtend rustig begint met minimaal 2 uurtjes tv kijken voordat we tot actie overgaan. Eigenlijk is het een saaie race waarvanik het nog knap vindt dat ze er een half uur kunnen nakletsen op Ziggosport. We ontbijten eens rustig en besluiten dan richting Puerto de la Cruz te gaan, de kustplaats tevens toeristenoord hier vlak bij. Voor lunch is het nog redelijk rustig, we wandelen over het fort richting boulevard, drinken een kop koffie op een van de terrasjes en kijken mensen. Zo heerlijk........

De zon schijnt volop, temperatuur is prima, ongeveer 22 graden, we wandelen lekker met onze kop in de zon door het dorp, kijken wat winkels en kijken vooral mensen. Langs het water lopend, zien we op de vochtige rotsen heel veel krabben met rode pootjes zitten. Langs de hele kustlijn bij het dorp zit het bomvol krabben. Manlief vraagt zich direct af of ze eetbaar zijn.

Voor de lunch vinden we een superleuk friswit hip tentje met een hele uitgebreide tapas kaart. Mogen we gaan zitten? Ja? Dank u wel. We bestellen 6 gerechtjes en het een is nog lekkerder dan het ander. Alle gerechtjes zijn met zorg bereid en netjes geserveerd. Genieten met een grote G!

Na de lunch wandelen we richting parkeergarage, pikken onze auto op en rijden richting een paar dorpen aan de kust, Icod de los Vinos en Garachico. In Icod staat de oudste Dragon Tree van de wereld, een prachtig vormgegeven boom, niet zo heel hoog, maar wel breed. De stam bestaat uit verschillende stronken en de top is prachtig breed en zomers groen  van kleur. Vanaf het pleintje voor de kerk hebben we goed uitzicht op de boom. De boom is de trekpleister van het dorp, voor de rest is het een rustig dorpje met nog een fijn terrasje op een ander klein pleintje waar we iets drinken. We rijden door naar Garachico. Dit dorp ligt ook aan de kust en in en rond het dorp zijn de sporen nog duidelijk zichtbaar van een lavastroom die recht door het dorp heeft gelopen. Zo’n spoor lavabrokken geeft een idee van een maanlandschap.

Het is inmiddels einde middag en voor mijn gevoel hartstikke druk in het dorp. Door de kermis een hoop geluid extra, veel verkeer en veel mensen. Voor mij wordt het tijd om maar huis te gaan en even een uurtje rustig aan te doen. Het ic echter al na 6 uur als we bij het huisje terug zijn, dus een uurtje rustig aan halen we niet, want we rijden omgekleed en wel weer terug naar Puerto om te eten. We eten bij een van de toeristenrestaurants, niet zo’n goed idee.

Omdat we vanochtend al zo vroeg uit de veren waren en we vandaag 15 kilometer (!!) gelopen hebben, zijn we nu vroeger moe, dus op tijd naar bed, nog een beetje lezen en slapen.