En daar was het zomerweer weer!

14 september 2023 - Chamonix, Frankrijk

Volgens de weerapp wordt het vanochtend droog met ong 18 graden en vanmiddag regenachtig met ong 16 graden. Reden voor Rob om vanochtend te gaan fietsen en ik ga lekker bij de boulangerie een bakkie koffie met een eclair nuttigen. Het is nog fris ‘s ochtends, wel droog. De zon breekt toch door en als Rob rond lunchtijd terug is, is het eigenlijk prima met het zonnetje, graad of 21. Prima te doen. We besluiten in Chamonix te gaan lunchen, ik neem bij Brasserie Josephine een echt lekkere salade met gegrilde perzik en gerookte eendeborstfilet.
We hebben wat winkelopdrachten te doen, ik heb mijn bankhangbroek vergeten 😉 en Rob is gisteren uit zijn spijkerbroek gescheurd! 😂 Intersport blijkt naast sportkleding ook gewoon casual kleding te verkopen, ik vind zelfs 2 bankhangbroeken voor €30 samen en Rob twee lekkere casualbroeken voor iets meer. En oh ja, meneer wilde ook een nieuwe pet, want de hele stapel petten die we thuis hadden, incl de mooie Canada pet zijn op mysterieuze wijze verdwenen. Nee, niet verkocht op Vinted!
Met een tas vol nieuwe kleding, nemen we nog een ijskoffietje op het terras en kletsen wat over waar vanavond te eten en wat morgen te doen. We wilden nog met de kabelbaan naar Col du Grand Montets, die blijkt “closed for season”. Ok, alternatief……. ah, de kabelbaan naar Plan Praz vaart wel. Hoe noem je eigenlijk de activiteit van een kabelbaan? Vaart? Vliegt? Rijdt? Ennieweej, die nemen we morgen naar boven, verwachten daar een leuke wandeling te kunnen doen en van de laatste Franse zon te genieten. Het weekje Franse Alpen zit er alweer bijna op.
Rob wil me nog het visitercenter van het Réserve Naturelle des Aiguilles Rouges laten zien, daar is hij vanochtend naar toegefietst. Mooie plek, mooi uitzicht. De bergen zijn hier net iets rotsiger dan bv het stuk bergketen waar de MontBlanc in ligt.
Voordat we bij Bistro The Office gaan eten in Argentière, kijken we in het appartement naar de finish van de Vuelta etappe. Die Remco, wat flikt die nou weer! Het is toch ook een ventje, kan zo het neefje van Mathieu vdP zijn. Het verloop van zijn Vuelta is wellicht niet helemaal efficient, zijn manier van koersen is wel om van te genieten. Hij zorgt wel voor spektakel en daar houd ik als wielerfan dan weer van.

Bij The Office op de kaart hadden we al verschillende taco gerechten zien staan. Ik neem Taco Tempura Cod, twee kleine wraps belegd met salade en eigenlijk twee stukken lekkerbek. Lekker hoor! We hadden chicken dumplings als voorgerecht, ook hartstikke lekker. Toch altijd verrassend hoe zo’n niet-spannend-uitziend restaurant zulke lekkere gerechten voor je neus weet te toveren.
Morgen de laatste dag in Frankrijk. Ik heb nog steeds een haat-liefde verhouding met dit land en dat zegt ook iets over mij, niet alleen over Frankrijk. Ik mopper geregeld “Jammer dat er zoveel Fransen in Frankrijk wonen” 😉, mijn gebrekkige niveau van de Franse taal ligt aan mij, niet aan de Fransen. En toch zit er iets in de Franse cultuur waar ze me vaak mee op de kast krijgen, een soort misplaatste air of ego, ik weet niet hoe ik het moet noemen. Frankrijk is prachtig! Begrijp me niet verkeerd en toch….. en toch …… 😉

Nog twee nachtjes slapen en dan op naar Italie!