Jarig terug naar huis

29 september 2018 - Calgary, Canada

Vandaag ben ik jarig en maken we ons weer op voor de reis naar huis. Maar, we hoeven pas tegen een uurtje of 2 de auto in te leveren bij het verhuurbedrijf op het vliegveld en dat is niet zo heel ver rijden vanuit de stad.

We beginnen de dag met de ochtend activiteiten en de spullen in te pakken en dat moet dit keer "netjes", want "vliegtuigproof". Dat betekent ook de kleine rugzak volproppen met spullen die we tijdens de lange reis naar huis nodig zouden kunnen hebben, op vliegveld Frankfurt hebben we een uurtje of 5,5 tijd te doden. We kunnen in het hotel ontbijten, maar dat blijken meer gasten te doen en de ontbijtruimte is vrij krap. Gelukkig komt er snel een tafeltje in een hoekje vrij en kunnen we rustig ontbijten en wakker worden. Omdat ik jarig ben, mag ik bedenken wat we vanochtend nog gaan doen. Vaak wordt dat een aquarium of dierentuin en die keuze wordt in Calgary gemakkelijk, in de lokale dierentuin hebben ze panda's! De dierentuin ligt precies tussen het centrum en het vliegveld, dus dat komt nog goed uit ook. Het is hartstikke rustig in de dierentuin, dat kan ook aan het weer liggen, het is vrij fris en vochtig en het is natuurlijk ook nog vroeg. Het is een ruime grote dierentuin ingedeeld in verschillende zone's: bijvoorbeeld Azie, Afrika en Canada. In het Aziatische deel zijn de panda's ondergebracht. Twee jonkies en hun moeder, die in een ander verblijf zit. Alledrie liggen ze nog lekker te slapen en het publiek, wij ook, staat vertederd naar de prachtige dieren te kijken. wat een machtig mooie beesten en wat een voorrecht dat we dit mogen zien. Moeder panda heeft blijkbaar door dat ze bekeken wordt, ze rekt zich eens uit en kijkt ons ietwat verbaasd aan.  We slenteren ruim 1,5 uur door de zoo en eten bij het restaurant bij de uitgang even een broodje, het is zo ongeveer lunchtijd en dadelijk begint het voor mij hektische gedoe van auto inleveren, inchecken, door de douane tot bij de gate. Uiteraard is het inleveren van de auto zo gebeurd, we hoeven maar de straat over te steken naar de vertrekhal, bij de "check yourself in" automaten lukt het ook allemaal snel met wat hulp van de juffrouw. Boarding passes en daarmee stoelen had ik gisteravond al veroverd door online in te checken, nu hoeven we alleen de plakstrippen uit te printen voor de bagage en deze op de band te leggen. Daarna wandelen we naar de douane check en in no time staan we in het afgesloten deel met winkeltjes en horeca. Het is niet zo heel groot, dus we hebben genoeg tijd om lekker te lummelen. We kunnen iets later dan oorspronkelijk bedoeld boarden en dan vertrekken we richting Frankfurt. Ik kijk wat TV, eet wat als dat aangeboden wordt en kan gelukkig ook wat slapen waardoor het vanzelf 29 september wordt en ik niet meer jarig ben en we weer iets dichter bij huis zijn.

We landen op tijd in Frankfurt, hier mogen we ruim 5 uur wachten. In eerste instantie zijn we verkeerd gelopen en zitten we op de verkeerde verdieping. Als we  uiteindelijk op de goede verdieping terecht komen, blijkt het daar hartstikke druk. Pffff, zoveel mensen en gedoe kan ik nu eigenlijk niet zo goed hebben, ik ben moe en brak. We slenteren wat langs de winkeltjes, wurmen ons ergens een eetgelegenheid binnen en nemen een broodje of iets anders te eten en doden de tijd met wat lezen, lummelen, naar de wc gaan, wat kletsen en nog wat meer lummelen. We zijn blij als we naar de gate kunnen om te boarden, nu willen we toh eigenlijk wel naar huis. Het is mooi geweest allemaal. Keurig op tijd worden we in Amsterdam afgeleverd en moeten we nog even op de taxi naar huis wachten. Tegen 19:00 stopt de taxi voor ons huis en zit de hele reis er weer op. Canada, je was weer fantastisch, je hebt ons weer verbaasd en overrompeld. We kunnen alleen maar zeggen "till we mee again!".