Nachtje USA

24 september 2018 - Kalispell, Montana, Verenigde Staten

Opklaringen! Zon! Zo goed zag het er nog niet uit als we de gordijnen opentrokken. En dat op het onzalige tijdstip van 06:30. We hebben een lange reisdag vandaag, 480 kilometer van Banff naar Kalispell in Montana, USA. Omdat we door Glacier NP willen rijden, hebben we Kalispell als uitvalsbasis daarvoor gekozen. Kalispell zelf is niet veel bijzonders weten we van eerdere keren, maar het ligt goed om de start door Glacier NP te maken.

We gaan eerst maar eens ontbijten bij Coyotes in Banff, we zijn de eerste klanten, ze doen net de deur open. Ik neem de pancakes met fruit, Rob de french toast, dat moet wel een goede basis zijn om tot lunchtijd door te rijden.

Om op de “snelweg” 93 South te komen, moeten we eerst 25 kilometer in noordelijke richting rijden, want daar begint de 93. Vanaf die kruising is het 100 kilometer naar Radium Hot Springs, een dorp dat bekend is om zijn “hot springs”, er zijn meerdere Spa&Sauna centra om van de bronnen te genieten. Andere keer! Hebben nu andere dingen te doen. In de berm langs de weg zien we 4 bighornsheep, schapen met van die gekrulde hoorns. We zijn al de statengrens van Alberta naar British Columbia gepasseerd en dat is ook de grens van de tijdzone, dus horloge weer een uur terug.
Rond 10:45 zijn we bij Fort Steele Historic Town en dat kunnen we niet overslaan. Dit is een soort openluchtmuseum van een typisch dorp uit de goudzoekerstijd in deze streek rond einde 19e eeuw, begin 20e eeuw. De meeste gebouwen zijn nieuw gebouwd, maar alles in de stijl zoals het toen was. Heel veel spullen zijn bewaard gebleven en zijn te zien. Het is intussen lekker weer, zonnetje bij een graad of 12, dat hebben we nog niet veel gehad afgelopen 2 weken. We slenteren een uurtje door het dorpje, kijken in de huisjes en bedrijfjes die zijn ingericht en bij The Backery eten we een kopje chili, die is hier echt superlekker.

Dan is het weer tijd om verder te gaan, we kunnen snelweg 93 helemaal tot Kalispell volgen, maar dan moeten we eerst de grens Canada - USA passeren. Nog in de auto zittend moeten we al allemaal vragen van de Amerikaanse douanemeneer beantwoorden terwijl hij de auto inspecteerd. Daarna mogen we de auto parkeren en mogen we in het kantoor nog vingerafdrukken en foto achterlaten voordat we ons stempeltje krijgen. Moeten we nog $6 per persoon betalen ook! Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Maar goed, we zijn in the US of A, Montana state. En de horloge mag weer een uur vooruit, dus we zitten weer in de tijdzone waaruit we vanochtend vertrokken.

Het landschap ziet er meteen Montana’s uit, wijds en leeg. Typische Montana farms, typische dorpjes, de kilometers verstrijken. Ergens zie ik in de berm een groep van een stuk of 20 wilde kalkoenen. Ik hoop voor de lieve beesten dat ze half november hier overleven en dat ze met Thanksgiving niet ergens in een overschotel eindigen.
In Euroka pauzeren we nog met een klein hapje en drankje, van daar uit is het nog een uurtje rijden naar Kalispell. Wonderwel werkt mijn uitgeprinte Google Maps plaatje om het hotel te vinden, zonder verkeerd te rijden! Wat dat betreft is Kalispell gemakkelijk ingericht, van oost naar west heet alles Street en van noord naar zuid Avenue. En in het midden beginnen we met 1 oplopend naar buiten, verder van het centrum.

Onze hotelkamer in Hotel 8 is lekker ruim, goed bed, fijne badkamer. Tripadvisor inspireert ons om bij Blue Samurai Sushi and Bar te gaan eten. Lekker sushi en yakitori eten. Morgen rijden we door Glacier NP richting Waterton, terug naar Canada.