Driving home

22 september 2017 - Allemont, Frankrijk

We reizen weer naar huis. Spullen inpakken en systematisch in de auto laden, inclusief fiets, gaat in alle rust en stilte. We rijden nog snel naar de bakker verse broodjes halen, die gaan gesmeerd en belegd in de koeltas onder handbereik in de auto. Half 8 verlaten we Allemont en zetten koers richting Grenoble en vandaar de snelweg naar Lyon.

Op de kaart had ik de afstand naar Chalon sur Saône, waar we op de heenreis hebben overnacht, geschat op anderhalf uur rijden, maar dat valt in de praktijk toch tegen. Het is al ruim een uur rijden naar Grenoble, waar de vrijdagochtendspits traag verloopt. Vanaf Grenoble is het toch nog een eindje naar Lyon, waar we gelukkig met een ruime boog om heen kunnen. Na een koffiepauze passeren we pas na bijna 3 uur Chalon sur Saône. Dat was een flink verkeerde inschatting, maar gelukkig maakt het niks uit, de GPS schat dat we zonder pauze om 18:00 thuis kunnen zijn. Met een paar pauzes moet het lukken rond 20:00 thuis te zijn.

Om de 2 uur nemen we pauze, we lunchen lekker in het zonnetje op een parkeerplaats met de inhoud van onze eigen koeltas. Qua kilometers zijn we ongeveer op de helft, maar de 2e helft van de route is alleen maar snelweg, geen binnendoorroutes meer. De Belgische snelwegen blijven toch een beproefing, stuiter stuiter over het asfalt. De avondspits rondom Brussel is even druk, maar levert niet veel vertraging op, evenals de ring Antwerpen. Even na 18:00 rijden we de grens met Nederland over en eten we iets bij het La Place restaurant direct aan de grens. We hebben trek en toch geen honger, we nemen allebei een salade en Rob nog een soep, ik moet er niet aan denken. Ik wil naar huis. In Mart Smeets termen gezegd "ik ruik de stal".  Even na 20:00 parkeren we op onze eigen oprit, "hallo huis en mijn lieve Panda. Oh ja, hallo dikke herfstspinnen inclusief spinnenwebben voor de voordeur!". We laden snel alle spullen uit en ploffen op de bank. Klaar ermee! De koeltas en boodschappen pak ik nog uit, Rob ruimt zijn fiets nog netjes op en dan hebben we het helemaal gehad. Vakantie zit er weer op, nu alleen de nazorg nog. Paar dagen bezig met was doen en strijken, spullen zo snel mogelijk opruimen en dan kunnen we een paar weken teren op foto's uitzoeken en boeken maken. Tijd en ruimte om nieuwe reisplannen te maken.

Hoe is onze eerste ervaring met een echte Frankrijk vakantie ons bevallen? Prima eigenlijk, we hebben mooie woningen uitgekozen, met name de uitzichten en rustige ligging. Met name de eerste week hebben we prachtig weer gehad, leuke uitstapjes  gemaakt naar Monaco en St Tropez, de 2e week stond in het teken van Rob's fietsavontuur op de Alpe d'Huez. We constateren dat in Frankrijk veel, heel veel Vlaamse Gaaien leven (de vogels) en dat men erg van ezeltjes houdt (de dieren! Ik bedoel niet de mensen!). Engels praten is niet de hobby van de Fransen, Frans praten niet de mijne, maar ik moet zeggen, we hebben ons met ons 3 jaar middelbare school Frans prima gered. Frankrijk komt nog steeds niet in mijn topvakantielanden voor,  maar we zullen zeker nog een keer teruggaan, zeker naar de Alpen.