Allemaal beessies

12 september 2018 - Telegraph Cove, Canada

Na een goede nachtrust van ruim 9 uur voel ik me alweer stukken beter dan gisteren. Maag is weer rustig, energie ook weer op orde, dus niks in de weg om beessies te gaan kijken tijdens de boottocht. Nu krijg je op beessies daadwerkelijk zien 0% garantie, want beessies zijn in dit geval wilde dieren, gewoon de dagelijkse natuur en die laat zich niet regiseren. Zien we beessies, dan is het fantastisch, zien we geen beessies is het ook ok, want we varen door een fantastisch mooie omgeving.

Maar eerst de belangrijke vraag: wat trekken we aan? En niet vanuit fashionista perspectief, maar vanuit “hoe voorkom ik dat ik het ijskoud krijg op die boot?” perspectief. Laagjes werkt het beste, dus onderhemd, shirt, longsleeves, fleecevest er over. Dat moet voldoende zijn en dan heb ik nog de regenjas, sjaal en muts als extra redmiddelen. Het weer ziet er in ieder geval redelijk uit. Het is droog, de lucht begint open te trekken, de zee ziet er kalm uit.

Als ik het weer beoordeel vanuit het raam, komt het schip Lukwa mt Captain Wayne net aanvaren. We mogen ons om 08:15 melden aan de kade, om 08:00 gaat de Coffeeshack open, eerst even een koek en muffin halen en eventueel een bakkie koffie en dan hebben we de eerste wandeling over de boardwalk voor vandaag weer gehad.

Captain Wayne is still on duty op het Lukwa schip van Stubbs Island Whale Watching. Hij was er zeker al bij in 2011 en 2008. En hij maakt dezelfde grapjes die hij al al die jaren maakt. Helaas is het heel mistig in de Johnstone Strait, dat is jammer, want het beperkt het zicht heel erg. In het eerste deel van de tocht zien we een groep Dolls Porpoises (soort bruinvis, een andere soort dan die we gisteravond in de baai zagen) die voor de boeg van de boot uitzwemmen en springen. Ze zijn vrij klein en ontzettend snel en speels. Een nederlands stel met hun dochter van 6 zijn ook aan boord en het meisje is nu al helemaal onder de indruk.

Een eindje verder spotten we een groep orca’s. Ze zwemmen rustig op en neer en er is weinig actie in de groep. We merken aan de akties van de kapitein dat het vandaag moeilijk is de dieren te spotten, hij hangt de microfoon in het water voor de geluiden van de orca’s en haalt het snoer weer in. Nee, toch weer uit. Wegvaren of toch maar niet. Toch maar wel, want intussen heeft hij weer berichten van andere boten gekregen waar orca’s of bultruggen zwemmen. We spotten de I15 pod, verschillende dieren zwemmen rustig om ons heen, maar ook hier weinig activiteit in de groep. We varen weer verder of eigenlijk terug richting Telegraph Cove, want we zijn een flink eind uit de buurt, helemaal bij Blackfish Sound. Captain Wayne roept door de intercom “humpbacks” en iedereen tuurt meteen over het water “ja, daar links”, “ja, daar rechts”. Er zwemmen 5 of 6 humpbackwhales om ons heen, ook hier alles in rustig tempo, geen reuring. Op de 2 vaste grote rotsen ligt een hele grote groep Stellar Sea Lions en er zwemmen een aantal in het water rondom de rotsen. We horen de typische geluiden en tijdens het langsvaren ruiken we de dieren ook. Wat een vislucht! Ondanks de mist is het weer een prachtige trip, de natuur is hier sowieso fantastisch en de dieren maken het alleen nog mooier.

Tevreden gaan we lunchen in het restaurant van Telegraph Cove Resort, we hebben er weer een mooie herinnering bij. Gelukkig heeft mijn maag zich rustig gehouden en had ik alleen het laatste stukje een beetje wiebelige benen. ‘s Middags trekt de lucht toch open, de Whale Watching tocht van 12:00 boft in ieder geval met beter zicht dan wij vanochtend hadden. We wandelen lekker wat rond, drinken een bakkie koffie, daarna wil Rob rondrennen en ik wil lekker in het zonnetje zitten naar de mensen kijken die hier rondwandelen, op de boot wachten of gewoon wat rondslenteren. Mijn maag blijkt toch nog niet helemaal op orde, want de combinatie van mijn lunch en de koffie daarna wordt nog niet helemaal gewaardeerd.

‘s Avonds neem ik iets met gegrilde kip en rijst, kijken of de maag dat een beetje rustig kan verwerken. De gebakken bijgerechten laat ik maar even liggen. Morgen een lange reisdag, dan kunnen we opspelende magen en darmen niet gebruiken.