Surfercity

13 september 2018 - Tofino, Canada

Tofino is een relaxt dorp (of waarschijnlijk inmiddels stadtje) aan de westkust van Vancouver Island. Van onze vorige reizen kennen wij het als een superrelaxt dorp waar veel surfers en vergelijkbare relaxt-types verblijven. De Pacific Ocean geeft hen hier blijkbaar prima surfcondities. Vanuit Telegraph Cove is het wel ruim 450 kilometer rijden, dus op tijd vertrekken en niet te veel opstoppingen tegenkomen.

Net als voorgaande keren zijn we rond lunchtijd bij de kruising van snelweg 19 (van noord naar zuid) met snelweg 4 (van oost naar west). We lunchen in een klein eetzaakje langs de weg. Het weer is op dit stuk van de route prima, lucht is blauw met wat wolkjes, het zonnetje schijnt bij een graadje of 16. Niks te klagen! Hoe dichter we bij Tofino komen, hoe meer regenbuitjes we toch weer krijgen, maar uiteindelijk in Tofino is het enkel nog wat grijzig aan de lucht, maar temperatuur is prima en af en toe piept de zon er nog door. We zijn om 16:00 bij de studio die we gehuurd hebben.

In het dorp zat alles al volgeboekt in december. Daarom zijn we uitgeweken naar een particulier appartement in de buurt van Chestermann Beach, 5 autominuten van het centrum. De studio ziet er prima uit, van alles voorzien en het strand is letterlijk op 1 minuut lopen. We wandelen een uurtje over het strand, het is voor deze omgeving vrij druk met wandelaars met en zonder hond, gezinnen met kleine kinderen die aan de waterrand spelen. Wat een heerlijke middag al hier.

Rob heeft tijdens zijn voorbereiding Tofino nauwkeurig geinspecteerd op restaurantjes en hij weet precies waar we wezen moeten: Kuma, een japans restaurant of Wolf in the Fog, een aziatisch fusion restaurant. Het wordt die tweede vanavond, we nemen een tweepersoons schotel van heilbot met courgette, tomaten, Parmaham, breadpudding en een tomatenchilisaus. Behalve de breadpudding, waar kaas in zit, smaakt alles heerlijk. Wie bedenkt het toch steeds om overal maar kaas in te stoppen? Dat kan ook prima zonder!

We wandelen nog wat door het dorp om te kijken wat er allemaal veranderd is sinds 2008, de laatste keer dat we hier waren. Enerzijds veel, anderszijds herkennen we ook nog heel veel terug. Fijn om weer hier te zijn.