Laatste dag

22 september 2016 - Galveston, Texas, Verenigde Staten

Donderdag 22 september, Austin naar Galveston, Texas

Zucht. De laatst hele dag. De echte laatste dag is de reisdag, die telt niet mee, teveel stress! ;-))

We staan voor ons doen pas laat op, om 8 uur, allebei niet goed genoeg geslapen vannacht. Op weg naar de ontbijtzaal voelen we dat het zowaar wat koeler dan afgelopen dagen is in Austin! We zouden 25 graden zowaar aangenaam gaan vinden. Ondanks het late opstaan, rijden we toch even na 9 uur weg bij het hotel en volgen de routebeschrijving richting Galveston. Die is vrij simpel, volg de 71, dan de I10 en dan de I45 en rijd zo Galveston binnen.

In de praktijk blijkt de horde "grootstad Houston" ietwat hektisch. De juiste wegen vinden gaat nog, maar de drukte, de hoeveelheid rijbanen, de hoeveel kruisingen, zijn voor Rob als chauffeur toch wel even wat hektischer dan de afgelopen reisdagen. We besluiten direct dat we morgen van Galveston naar Houston Airport buiten de stad omrijden, via Seabrook. Dan kunnen we de reis symbpolixch afsluiten op dezelfde plek als waar hij bijna 3 weken geleden begon, Keman Boardwalk in Seabrook.

Galveston is een strandstadje op een eiland, of eigenlijk is Galveston het eiland. We wandelen door de oude wijk "The strand", waar allemaal dezelfde winkels in prachtige oude gebouwen zitten. Vanwege de toch weer hoge temperatuur lopen we vrijwel elke winkel binnen, alleen al vanwege de airco. Aan de waterkant zien we een leuk restaurant voor vanavond "Fishermann's Wharf", met een rustig terras aan het water. Ons hotel ligt aan de andere kant van het smalle eiland aan het water, aan de kermiskant, schuin tegenover de Fun Pier met allerlei attracties. Op doordeweekse dagen schijnt het vrij rustig te zijn en dat kunnen we bevestigen als we te voet een kijkje gaan nemen vanuit het hotel. Het is echt veel te warm om lang in de zon te blijven lopen, waar we kunnen stappen we direct schaduwplekjes in.

Alle straten die we doorrijden zijn veelal rustige straatjes met woonhuizen, varierend van shabby tot prachtig onderhouden en veelal met de uitstraling "villa Kakelbont" van Pipi Langkous. Allemaal verschillende kleuren, sommige met trap naar de voordeur, anderen met een soort van griekse zuilen, sommigen van formaat mansion, andere gewoon gezinshuizen. Tijdens het eten zien we nog een paar pelikanen aan de waterkant zitten en in het water rondom het restaurant hebben we vanmiddag al een hele mooie vis gezien, soort van gestreepte dorade.

Het is wel fijn om even in zo'n rustig dorp te zijn als laatste plek voordat we morgen richting vliegveld en richting huis gaan. De gedachte aan eigen huis, douche en bed en boterham met nutella is eigenlijk ook wel weer fijn. Maar eerst morgenochtend alle spullen weer netjes "vliegtuigproof" inpakken.