Stad van de soap

2 oktober 2019 - San Buenaventura, California, Verenigde Staten

Santa Barbara, ik ken de naam van de stad net ten noorden van Los Angeles, van een slechte soap serie die RTL4 15 jaar of misschien wel langer geleden uitzond. In die serie schijnt in die stad altijd de zon en staat de stad vol met palmbomen. Wij hebben vandaag onderzoek gepleegd en en het klopt! De hele dag heeft de zon lekker geschenen en de stad staat propvol palmbomen! Het centrum van de stad bestaat eigenlijk uit 1 straat: State Street, een hele lange winkelstraat met enkele zijstraatjes en hofjes. We slenteren lekker langs de winkels, duiken nog wat souvenirwinkels in, want we hebben ons traditionele souvenir nog niet: kerstboomversiering! Na wat snuffelen in verschillende winkels vinden we 2 lekker kitsjie ballen voor in de boom, een generieke Californie en een specifieke Santa Barbara met mexicaanse invloeden. En Rob wil een houten surfplankje zoals we ze al veel hebben gezien. Gewoon een leuk versierding om op te hangen en naar te kijken en wegdromen in herinneringen. Ik snap hem wel. Het zal wel een plekje krijgen aan de muur van zijn mancave.

In een zijstraatje van State Street vinden we een perfect lunchplekje, een mooi klein pleintje,  Arcada Plaza met allerlei standbeelden en een mooie fontein waarin enkele schildpadden rondzwemmen. Restaurant Eleven14 biedt heerlijk uitzicht op het pleintje en is lekker rustig. Wij hebben toch een talent om dergelijke plekjes te vinden, het lukt ons vrijwel altijd.

Vanaf het lunch restaurant lopen we terug naar Stearns Wharf waar we de auto geparkeerd hebben, dat stukje is al snel weer meer dan een uur lopen. De pier is een oude houten visserspier waar enkele restaurants en winkeltjes gevestigd zijn. Er is vooral veel ruimte om lekker te zitten en van het uitzicht en het zonnetje te genieten. We zien een sea lion zwemmen , pelikanen vliegen af en aan, zeilboten en jachten gaan de haven in en uit. Vanaf de pier hebben we ook mooi uitzicht op hoe de stad ingeklemd ligt tussen de heuvels en de oceaan, mooie plek.

Voor etenstijd rijden we terug naar Ventura, Rob wil nog even wat door het dorp rijden om te kijken wat er loos is. We rijden langs de Mission San Buenaventura en besluiten een kijkje te nemen. Eergisteren waren we in de Mission Carmel en de twee lijken op elkaar, zoals alle Missions in deze regio vergelijkbaar uitzien. Ze zijn ook allemaal door dezelfde katholieke priester opgericht, Junipero Serra. Deze missionaris is in 2015 door de paus nog heilig verklaard.

We checken Tripadvisor op restaurants. “#1 ranked restaurant in town” blijkt Lure Fishhouse, een visrestaurant te zijn. Menukaart ziet interessant uit, daar hebben we wel zin in en het is maar een paar minuten lopen vanaf het hotel. Het restaurant is qua setting lekker Amerikaans, er hangen meerdere TV schermen waarop baseball wordt uitgezonden, het is een grote ruimte vol groepjes kwebbelende mensen, erg luidruchtig, typisch Amerikaans. Het eten daarentegen is prima in orde, vers, lekker, mooi geserveerd. Ik doe weer eens gek en bestel een “skinny girl margaritha”. Hallo zeg, dat is er een in de categorie “daar krijg je hoofdpijn van”. Slaap ik misschien goed.

Morgen is alweer onze laatste vakantiedag.

1. Monique:
    3 oktober 2019
    Wat jammer dat het er al weer bijna opzet. Maar volgens mij hebben jullie genoten.