De boot niet gemist

16 september 2018 - Whistler, Canada

We willen vandaag de ferry van 11:00 halen in Nanaimo om de oversteelk terug naar het vaste land te maken en naar Whistler te rijden. Dat is een uitdaging, want het is al snel 2,5 tot 3 uur rijden. Het lukt wonderwel om om 08:00 weg te rijden bij onze studio in Tofino. Het regent alweer pijpenstelen, dus onderweg stoppen op mooie uitzichtpunten is niet echt een aantrekkelijk idee en bovendien is het mistig, dus uitzicht is er niet of nauwelijks. Behalve een korte opstopping bij wegwerkzaamheden, kunnen we vlotjes doorrijden naar Nanaimo en melden we ons om 10:45 bij de kassa van BC Ferries. Gehaald!

Door het ietwat onstuimige weer wiebelt de boot wat meer dan op de heenreis. We hebben vanochtend niet ontbeten, in Tofino was nog niks open. We eten wat op de boot en zien verder wel in Whistler, dat is nog iets van 1,5 tot 2 uur rijden vanaf Horseshoe Bay. Ook op die route regent het veel, niet continue en niet zo hard als op Vancouver Island, maar het regent. We zien op de rit van Horsheshoe Bay naar Whistler wel 2 hertjes langs de weg! We zijn zowat verrast door dit prachtige wildlife.

Whistler is een beetje vreemd dorp. Het is eigenlijk een wintersportplaats, de skipistes eindigen zowat op het dorpsplein, alhoewel hier de wat hippere stijlen als snowboarden en vast ook wel slopestyle en dat soort sporten groter zijn dan skiën. Het is vooral een oord voor hippe mensen en hippe bezigheden. Buiten het wintersportseizoen wordt hier vooral gemountainbiked maar dan anders. Niet keurig op de paadjes door het bos, maar maniakaal met een rotvaart een parcours de berg af. Ook nu is het weer hartstikke druk met mountainbikers en het zijn vooral mannen, niet eens jongens, nee mannen. En door het lekkere weer zien ze eruit alsof ze door de modder hebben gekropen, maar aan het mooie patroontje van de modderstreep midden over hun rug en meestal ook de dure fiets aan de hand, kun je zien dat het bikers zijn.

Het is druk in het dorp. Het is sowieso zondag, maar ook bijna einde seizoen, ik denk dat veel mensen uit de regio en misschien wel Vancouver de laatste kans op een tripje Whistler zomerseizoen pakken. Oh ja, het “beer festival” is ook bezig. Dat klinkt heel stoer, maar is hier vrij braaf. Volgens de posters betreft het vooral proeverijen en extra muziekoptredens. Whistler lijkt qua horeca wel Valkenburg. De terrassen sluiten op elkaar aan en zijn allemaal overkapt en met heaters, naast regen wordt het ook fris.

Eerst eens even een uurtje uitrusten, dan een leuk plekje zoeken om te eten. En dan mag ik morgen naar Whistler Olympic Parc! Eens kijken wat er nog over is van de Olympische Winterspelen 2010. Die waren een samenwerking van Vancouver waar de meeste ijs-/halsporten waren en Whistler waar de meeste sneeuw-/buitensporten waren.