Dinsdag 7 september: Rondje Oostenrijk

7 september 2021 - Schönau am Königssee, Duitsland

We beginnen onze dag met beweging! Broodjes halen bij de bakker betekent aan onze kant de berg af, door het dorp wandelen en aan de andere kant de berg weer op richting Talstation van de Jennerbahn, daar ligt de bakker. we doen er drie kwartier heen en terug over, die broodjes hebben we alvast verdiend.

We besluiten tijdens ons ontbijt vandaag het rondje Oostenrijk te gaan toeren. Het grote skigebied rondom Saalfelden, Zell am See, Leogang, Kitzbühel ligt op een half uurtje rijden vanaf Schönau. Vorige keer dat we hier waren, hebben we een ronde gereden via Lofer, Saalfelden, Leogang, Hochfilzen en via St Johann terug langs Lofer naar Schönau. We hebben toen koffie gedronken bij een Bike Park in Leogang, een “extreme mountainbike crosspark” met ook een waanzinnig uitzicht over de bergen.

Het is wederom prachtig weer, we installeren ons op het terras en zelfs Rob houdt het bijna 2 uur vol op de terrasstoel. Naar de fietsers kijken zou ik de hele dag kunnen doen! Ik zie zelfs kleuters op zo’n mountainbike van de berg af komen razen.

Na onze lunch rijden we verder richting Hochfilzen en bij St Johann slaan we weer richting Lofer af en richting Duitse grens. We zijn nu in een paar dagen 2 keer de Duits-Oostenrijkse grens heen en terug gepasseerd en nog nergens hebben we controle van passen of apps gehad. De corona maatregelen merken we alleen bij de horeca waar we mogen inchecken en uitchecken (ik zeg bewust “mogen” en niet “moeten“, want niet gecontroleerd) en het dragen van mondkapjes in publieke ruimtes (wordt ook niet strak gecontroleerd). Dus nee, we hebben geen “last“ van corona maatregelen.

Voor ‘s avonds willen we reserveren bij restaurant Echostübrl, dat lukt niet, dus we gaan op de bonnefooi en dat blijkt geen probleem. We krijgen zowat de mooiste tafel direct aan het water. Ik neem de reegoulash, die is hier ontzettend lekker! De avond valt langzaam, weer een mooie vakantiedag gehad.