Parfumgeur in 27 graden

11 september 2017 - Grasse, Frankrijk

Rob wil vanmiddag gaan fietsen, dus we kunnen een ochtend tot en met halverwege middag programma bedenken. Dan gaan we naar Grasse, de parfumstad, die ligt hier ongeveer 25 kilometer vandaan. Kort ritje, moet kunnen. We zijn er rond half 11 en verbazen ons direct over de prachtige ligging van het stadtje tegen een heuvel met uitzicht op de mediteranee. Stadtje tegen heuvel betekent natuurlijk ook trappen en steile straatjes. En in dit stadtje hele smalle straatjes met veel kleine winkeltjes, waarvan de nodige zeepwinkeltjes in alle geuren en smaken, winkeltjes die parfumflesjs van olijfhout verkopen, verschillende grotere winkels die bij de parfummusea horen en ook vele knusse terrasjes. Ook in dit stadtje zijn we 30 jaar geleden geweest, ik weet dat we toen ook een rondleiding door een parfumatelier hebben gedaan, maar ik herinner me er niks van. Rob ook niet echt. We slenteren lekker rond, komen wel 4 keer in sommige straatjes. Vandaag krijgen we eindelijk het weer dat we verdienen! Stralende zon en 27 graden. Zelfs koffiedrinken kunnen we 's ochtends al heerlijk in het zonnetje op een terrasje doen. We lunchen ook op een lekker terrasje, kopen uiteraard een paar blokken zeep bij een van de winkeltjes en tegen 2 uur 's middags sjokken we terug naar de auto om richting huisje te gaan. Althans dat dacht ik, binnen 30 minuten zouden we dat kunnen halen. Maar nee, wat heeft manlief bedacht: naar de kust rijden, dan komen we bij Cannes ongeveer uit en dan de kustweg nemen tot aan St Raphaël en van daar uit binnendoor naar huisje. Ik moet zeggen dat het een prachtige kustweg is, waanzinigge uitzichten, wondermooie baaitjes met superdeluxe woonhuizen en privestrandjes, mooi publieke stranden. Kortom 3 uur later, even voor 5 uur zijn we thuis. Ik heb genoten, maar door de slingerwegen met kuilen ben ik ook wel een beetje brak.
We eten vroeg zodat Rob daarna nog zijn fietstocht kan doen. Ik druk hem wel op het hart voor het donker terug te zijn, levensgevaarlijk hier die dorpen zonder straatverlichting en op die racefiets zit natuurlijk ook geen licht. Gelukkig kan ik hem goed volgen via de Life360 app en desnoods ga ik hem met de auto ophalen. En ruim voor het donker komt hij met een grote grijns weer het terras op wandelen. Fietstocht helemaal geslaagd, blij ei.