Verkenningstochtje

17 september 2017 - Houston, Texas, Verenigde Staten

We kunnen lekker rustig aan doen, hoeven niet naar de bakker, want de eigenaren hebben al broodjes voor ons gehaald. Dat scheelt weer.

Nadat we ons ontbijt hebben gegeten, besluiten we alvast eens een beetje de omgeving te gaan verkennen. We rijden deels de Col de la Croix de Fer en Col du Glandon op. Grotendeels hebben deze twee Alpentoppen dezelfde beklimming, op een gegeven moment splitst de weg: linksaf de Col du Glandon en rechtsaf de Col de la Croix de Fer. In de afgelopen Tour de France was laatstgenoemde onderdeel van de 17e etappe, een monsterlijke bergetappe, die glorieus werd gewonnen door Primos Roglic van de Lotto NL ploeg.

Rob is verdacht stil naast me, deze berg lijkt toch verdomd moeilijk. Een collega had hem al verteld dat zij deze berg slecht verteerd, omdat hij niet doorlopend stijgt, maar er ook een paar stukjes afdaling in zitten. Dit in tegenstelling tot de Alpe d'Huez die alleen maar stijgt of vlak is. We lunchen het op terras van ons appartement, waarna Rob zich klaarmaakt voor zijn trainingsritje dat we net met de auto verkend hebben. Ik vind het spannend, we hadden net onderweg totaal geen mobiel bereik en dat zou betekenen dat ik hem niet kan volgen op de Life360 app. Bovendien voorspelt het weerbericht toch een mogelijk regenbuitje. Maar goed, hij gaat fietsen en om mijn zenuwen opzij te zetten, ga ik maar een wandelingetje maken. Via de achtertuin van onze huiseigenaren kom ik op een paadje uit dat weer in Allemont Eglise uitkomt, het wijkje rondom de kerk die we vanuit ons appartement kunnen zien. Het is maar een klein stukje lopen, maar genoeg om van het uitzicht over het dorp, over het stuwmeer en de omliggende bergen te genieten. Terug in ons appartement, check ik eerst de Life360 app en hoera, ik zie Rob's stipje bewegen richting toppen. Dus ik kan hem gelukkig volgen en hij gaat goed. Intussen klooi ik wat met de IPad om uit te vinden of het mogelijk is Eurosport en Ziggo Go te kijken, het WK wielrennen ploegentijdrit en de F1 race in Singapore zijn vanmiddag. Ook op vakantie kruipt mijn sportliefdebloed waar het niet gaan kan. Als ik in de gelegenheid ben te kijken, doe ik het ook. Ik moet iets met een VPN verbinding doen, daar zijn weer speciale apps voor (met gratis proefabonnement!), effe klooien en huppakee, ik kan Eurosport en Ziggo Go via VPN verbinding met NL kijken in Frankrijk! Voor de start van de F1 race, rijden de wielerdames hun oloegentijdrit en die wint Team Sunweb met onder andere Ellen van Dijk met overmacht. Blije dames in beeld. Dit was een straffe overwinning. Snel zappen naar Eurosport voor Max. Helaas is de pret met onze Max van hele korte duur, hij wordt in de tang genomen door 2 Ferrari's en na 1 bocht is het al voorbij. Ik gooi er wat vloektermen uit en net op dat moment komt Rob terug van zijn fietstocht en hoort me schelden. Charmant!

Het was een zware rit en op een gegeven moment, bij het 2e stuwmeer begon het te regenen en realiseerde hij zich dat hij dan de 12% klim zou moeten afdalen op nat wegdek, hij realiseerde zich dat hij alleen was zonder mobiel bereik. Blijkbaar hebben ook daredevils hun grenzen, dus hij is (gelukkig) omgekeerd. Dan kijken we samen de F1 race af en zappen dan snel naar Eurosport voor de heren ploegentijdrit. Team Sky is torenhoge favoriet, maar Team Sky heeft het vandaag niet. Zes supergoede renners vormen nog niet de beste ploeg, die heet Team Sunweb! Zowel bij de dames als bij de heren de beste/snelste wielerploeg ter wereld, hoe cool is dat! Dit is toch ook wel een fijn onderdeel van vakantie vieren, op een grijze zondagmiddag met zijn tweeën op een ruime bank liggen lummelen en mooie sport  kijken.

De huiseigenaren hebben ons verteld dat er beneden in het dorp een hotel-restaurant van Nederlandse eigenaren ligt, dat gaan we maar eens onderzoeken. We worden met een vrolijk "goedenavond" welkom geheten, we zullen er net als alle landgenoten wel uitermate herkenbaar als Nederlandse toeristen uitzien. Het hotel zit vol Nederlandse en een paar anderstalige fietsers, naast ons wordt door een nederlandse groep druk gediscussieerd welke beklimming morgen gefietst moet worden en welke nu serieus de zwaarste is. Er komen routeboeken, schriftjes en websites aan te pas om de discussie te beslechten, ik geloof dat de afdronk is dat het pure persoonlijke smaak is wat zwaar en niet zwaar is. Afgaande op het aantal flessen wijn dat aan die tafel rondgaat, hebben ze morgen een vrije dag. We eten prima, vriendelijke eigenaren, die hun zaak helemaal hebben ingesteld op fietsers.