Beestenboel!

13 september 2016 - Pigeon Forge, Tennessee, Verenigde Staten

Dinsdag 13 september, Pigeon Forge - Smokey Mountains National Park

Als we 's ochtends op ons balkon wakker staan te worden, horen we een raar geluid in het grasveld naast ons huis. Loopt er toch een groep (kudde? roedel? bende?) wilde kalkoenen voorbij! Wat maken die beesten een raar geluid! En wat zijn die beesten groot! Samen met ons huis-eekhoornvriendje kijken we de groep na tot ze uit beeld verdwenen zijn en dan gaan we maar eens opstarten, anders wordt het niks vandaag! Tijdens het wegrijden bij het huisje zien we nog een konijntje in de berm zitten. Het begint goed met de beestenboel vandaag!

Gisteren hebben we op de terugweg een dorpje Wears Valley gezien met meerdere ontbijtzaken en stukken rustiger dan het schreeuwerige Pigeon Forge. We kiezen voor ontbijten bij Hillbilly's Restaurant, een echte amerikaanse breakfast-lunch zaak, helemaal van dikke houten stammen en balken gemaakt met middenin een oude antieke auto met een moonshine stokerij in de achterbak. Ontbijt smaakt prima, daarna kunnen we op weg het park in.

We nemen eerst de route naar Clingmans Dome, die weer lekker druk is! Ook vandaag lijkt Amerika massaal een vrije dag te hebben! Onderweg zien we nog 2x een groep wilde kalkoenen en moeten telkens grinniken, omdat het zulke komische beesten zijn. Het VC en winkeltje op de top blijken gesloten, lekker handig, had dat even aan de ingang van het park gemeld! Geeft niet, we hebben voldoende water en snackrepen bij ons. Ik waag me niet aan de wandeling naar de top, ook al is het een geplaveid pad, 0,5 mile stevig klimmen in deze temperatuur is niet aan mijn longen besteed. Rob gaat wel, ik reken erop hem de eerste 3 kwartier nog niet terug te zien, ik ga lekker in de schaduw op een bankje zitten met een fantastisch uitzicht over de Smokey Mountains en precies ook de reden waarom ze zo heten: de wolken lijken net op rookwolken uit de bergen. Volgens de lokals is vandaag een "bad day", er hangt vrij veel mistige lucht over de bergen, een soort smogachtige zweem, het schijnt door de vervuiling van de auto's en andere maatschappelijke vervuiling te komen. Dat is best iets om stil bij te zijn, dat wij mensen de natuur op deze manier naar de knoppen helpen. Maar ja, hypocriet sta ik hier met de huurauto, ingevlogen vanuit NL van de natuur te genieten. Ongeveer 3 kwartier later komt manlief met een knalrood bezweet maar glunderend gezicht bij me terug. "Die klim was een stevige kuitenbijter!". Voor mij als kenner betekent dat "dat was inderdaad geen klim voor jou". ;-)) Hij puft een paar minuten uit, maar springt alweer op, we moeten verder flora en fauna ontdekken.

Op de autorit terug naar beneden komen we achter een langzaamrijder terecht, als Rob opeens schreeuwt "Beer! Beer!" snappen we waarom onze voorganger zo langzaam reed. Pal voor zijn auto rent opeens een zwarte beer de weg over. Aan zijn postuur te zien, schatten we in dat hij net zelfstandig is en iets van 1,5 jaar oud is. Hij is nog niet zo groot. Jammer genoeg speelt de scene zich te snel af om foto's te nemen, maar we hebben hem duidelijk gezien, hij zit in ons geheugen. Naast me zie ik een glunderend gezicht. Wens vervuld!

Als we pauzeren bij het Sugarlands VC, puzzelen we even wat we gaan doen en kiezen in eerste instantie voor Roaring Fork Motor Nature Trail. Dat betekent via het centrum van Gatlinburg via de Historic Nature Trail te rijden. Als we daar de eerste kilometer van hebben gedaan, komen we toch terug op ons besluit. We gaan de Cades Cove Loop nog eens rijden, we hebben gelezen dat in de namiddag daar vaker veel wildlife gezien wordt. Op de weg naar de Campground Store vlak voor de ingang van de loop, zien we in het gras aan de waterkant een groundhog (die van de film "Groundhog day" met Bill Murray) zitten. Wat een leuk beestje om te zien! En nog slim ook! Als hij mij met de camera ziet komen, maakt hij dat hij onzichtbaar weg komt! Ok, ik geef me gewonnen. Als zich nu maar niet onze hele dag blijft herhalen!

Een licht chaotische opstopping! Dat kan alleen maar beesten betekenen! Ik spring gauw de auto uit en ga kijken, een dame uit een van de auto's voor ons, wijst me snel de locatie van de beer aan. Ik kan het duidelijk zien, schiet snel 3 foto's en ren terug naar onze auto, zodat Rob hem ook nog kan zien. We kunnen hem heel duidelijk zien. Blijkbaar heeft hij toch door dat hij de aandacht trekt, want hij stopt met eten van de struiken en sjockt tussen de bomen door hoger het bos in. Waaw! Twee beren op 1 dag! Nadat we even gepauzeerd hebben bij de Campground Store, beginnen we aan de loop, met de nodige stops om foto's te maken of hutjes te bekijken. En als klap op de vuurpijl zien we nog een mooie turkeyvolture (kalkoengier) vlak over ons vliegen en in de berm staat een hert met een mooi gewei te grazen.

Tijdens het avondeten bij Bennet's BBQ Pit (net als Mama's Farmhouse en Alamo's Steakhouse okk van de familie Johnson) nemen we de dag door en kunnen alleen maar concluderen dat dit een topdag was. Alle beestenwensen op 1 dag vervuld!