Whalesharks en Robert Redford

10 september 2016 - Dahlonega, Verenigde Staten

Zaterdag 10 september, van Atlanta naar Dahlonega

We verlaten Coca Cola city (waar je eigenlijk niet veel van merkt) uiteraard niet voordat we naar het Georgia Aquarium zijn geweest en in het Olympic Centenial Park dat er pal naast ligt. Het Aquarium is vanuit de centrale (ingangs)hal in verschillende zones ingedeeld: ocean, river, tropical, arctic, dat is wel mooi opgebouwd. In het oean gedeelte zit een tunnel met waterplafond waar je onder de vissen doorloopt. Waarom Amerikanen hier dan weer een trage loopband moeten monteren, begrijpen wij niet helemaal, maar ze gaan dus ook allemaal als makke schapen in een rijtje op die band staan. Wij zijn weer de burgerlijk ongehoorzame europeanen die zelf gaan lopen en tegen het verkeer in gaan lopen. Alleen al grappig om te doen, zonder dat het nut heeft!

In het grote aquarium van ocean zitten zelfs 2 walvishaaien en een aantal flinke manta's. Machtige beesten om zo langzaam door het water te zien waaieren. Het is behoorlijk druk, vooral gezinnen met jonge kinderen. Het blijkt Pirate and Princess Day te zijn! Al het grut is nog verkleed ook. We sloffen lekker op ons gemak langs de aquaria, bekijken voor het eerst Sea Dragons en als we alles gezien hebben, laten we het rijk aan de prinsessen en piraten.

Het is buiten weer om te stikken! Dertig graden halen we weer gemakkelijk. Het Olympic Centennial Park ligt aan de overkant van de straat. Het moet een herinnering zijn aan de olympische zomerspelen van 1996 die voor ons als NL toch een historisch moment hebben in het goud van de volleybalmannen. Eerlijk gezegd valt het park me tegen, er is niets dat echt naar de Spelen verwijst, geen lijst van gouden medaillewinnaars, geen olympische vlam, geen ringen, niks. Wel liggen de wandelpaden vol met bakstenen met allerlei variaties teksten van particuliere mensen als sponsorring van het park. Dat geeft wel het geheel nog íets moois menselijks.

Tijd om de stad echt te verlaten en richting het meer dorpse Dalhonega te trekken. De route is niet echt spannend en ook niet lang, we hebben 's middags nog ruim tijd om het kleine centrum te verkennen. Het is zaterdag en er is een outdoor festival voor het Appalachian Trail bezig, met allemaal kraampjes die outdoor spullen verkopen of informatie verschaffen over het lopen van het AT. Wij kennen dit pad van het boek "Terug in Amerika" van Bill Bryson, dat recent ook verfilmd is met Robert Redford als fantastische Bill Bryson en Nick Nolte als zijn wandelmaat. Ik vind "A walk jn the woods" een heerlijke film. Mooie omgeving gefilmd en die 2 mannen zijn fantastisch gecast op de 2 karakters uit het boek.

In het dorp zitten een paar goed uitziende restaurant met interessante menu's, we kiezen voor "Bourbon Street" en krijgen een verrassend culinair gerecht voorgezet: blackened redfish met overheerlijke aardappelpuree en gegrilde groene asperges. We zijn weer ruim tevreden over vandaag!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl