Zondag 5 september: Sontag am Königssee

5 september 2021 - Schönau am Königssee, Duitsland

We zijn vroeg gaan slapen en dus ook weer vroeg wakker. Ik ben er al rond mijn normale opstaan-tijd uit, half 7 en Rob volgt een uurtje later, die slaapt wel uit. Ik douche maar eens lekker, zet thee en dek de ontbijttafel. Dat doen we dus thuis echt nooit! Hier nemen we er de tijd voor en kletsen eens over wat we gaan doen vandaag. Sowieso vanmiddag om 15:00 voor de buis, Max op Zandvoort! De Formule 1 GP willen we toch echt niet missen. Ook al is het “Kaiserwetter”, die 2 uurtjes kijken we toch echt effe naar Max.

Rond half 10 wandelen we naar het dorp, dat is vanuit het vakantiehuis 5 minuten lopen, het is nog rustig. Bij de terrassen zijn ze nog aan het poetsen en langzaam aan het openen. Bij de tickerverkoop voor de boten vormt zich al een rij. We wandelen lekker wat rond, nemen een kop “coffee to go” op het pleintje aan de waterkant en nestelen ons lekker op een bankje aan de waterkant: “mensen kijken” die de boot opstappen of afstappen, die rondslenteren of aan een stevige wandeling beginnen. We wandelen zelf naar Cafe Restaurant Mahlerwinkl, achterom de “botengarages” loopt het pad iets omhoog naar deze plek en we weten dat het terras een prachtig uitzicht over het meer en dorp geeft. Huh? “Geschlossen” zegt het bordje aan de deur! Terras is leeg, ik gluur door de ramen, alles weg! Hoe kan dat nou? Dat zullen we nooit weten, het uitzicht is er in ieder geval nog.

Dan wandelen we nog even verder naar het officiele “Aussichtspunkt Mahlerwinkl”. Dat is een klein kwartiertje klauteren over een bospaadje, het uitzicht is waanzinnig! Over het noordelijk stukje van het meer richting het kerkje St. Barthelomei. Als de boten langs de Echowand varen en de gids op de toeter blaast, horen we de echo tegen de wand kaatsen. Het blijft toch een leuk fenomeen. We gaan van de week een keer met de boot richting Obersee (aan de zuidpunt van het meer), daar wandelen en op de terugweg bij het kerkje uitstappen en daar lekker rondlummelen. Vandaag is het zondag en is het hartstikke druk op en rond de boten en bij het kerkje.

We wandelen terug naar het dorp, nu bergaf en nestelen ons op het terras aan het pleintje om te lunchen. Het is intussen behoorlijk druk op het pleintje, er staat een straatartiest met hele grote bellenblaas dingen, dus er rennen en springen behoorlijk wat kinderen iver het plein en op het terras moet je uitkijken dat de zeepsopbellen niet op je bord eindigen. Het geeft wel een vrolijke sfeer zo. De zon schijnt uitbundig en is het een graadje of 24. Heerlijk!
Het wordt wel tijd om naar ons huis te wandelen, dan kunnen we de laptop nog installeren op Ziggo, want we ontdekken niet welke Duitse zender de race uitzendt en we willen het toch niet missen.

De wifi verbinding is niet echt je dat, de hele tijd “buffering“ tot hij er 2 rondjes voor de finish echt mee stopt. Ik kijk snel via 4G op de telefoon, Max is al als winnaar afgevlagt en hij is, terecht, heel blij. Wij zijn het ook, hij gaat weer aan kop in het WK.

Vanavond mogen we uit gaan eten, we kiezen voor Pizzeria Lago. Die serveren niet alleen pizza en pasta, maar ook lekkere vleesgerechten en hebben een heel groot terras. En buiten eten gaat nog prima vanavond!

Het is nog ruim licht als we terug wandelen en we besluiten om langs de rodelbaan omhoog te lopen. Eens kijken hoe erg de schade is na de aardverschuiving van medio juli. Op dezelfde dag als het verschrikkelijke hoogwater in Valkenburg, is hier, ook door hevige regenval, een aardverschuiving precies over het middengedeelte van de rodelbaan gegaan. We zien nog verschillende hopen puin liggen wat al bij elkaarnis geveegd. De baan is hier en daar zeker beschadigd. De ergste schade is nog verder omhoog richting het starthuis, dat komen we later deze week een keer bekijken, het begint te schemeren en we moeten via een bosweg terug naar onze FeWo.

1. Monique:
    6 september 2021
    Mooi 😉
  2. Lemmie:
    8 september 2021
    Heerlijk te lezen en meegenieten